torsdag 29 september 2011

Nittioåtta

Jag vet inte vem som skrev visdomsordet på framsidan av bokomslaget. Bara att det var länge sedan och att både bok och omslag är slitna och välanvända. Det här är en skolbok. Svensk uppsatsskrivning, övningsbok för lärjungen och den är tryckt 1913. Jenny Nyström gjorde illustrationerna. Minst fem ungar har klottrat i den, Några av dem var min farmors syskon. Hennes bror Ruben fick den år 1914. Han skrev; "Den dag då denna bok blev tjöft då blev jag gla."
Sedan måste han ha blivit rätt uttråkad, för raderna av vad vi brukar kalla "telefonklotter" är många.
Sedan blev han stark som få, skogsmänniska och hästkarl, och drack för mycket gjorde han visst också.
Levde på torr limpa och falukorv. Men jag tror att han bevarade sitt hjärta rent, det säger åtminstone min egen far som tyckte mycket om honom.
Boken blir nittioåtta i år.

Framför allt, bevara ditt hjärta rent, ty därifrån livet.

                                                    
                                                    


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar