onsdag 27 juni 2012

Lite mer Newfoundland - Utsikt!

Jag bara måste visa lite fler bilder från vackra trakterna kring StJohns. Nisse och jag hade sådan tur med vädret på vår semester, bara regn och dimma ett par dagar av alla tolv.
Jag var så fascinerad av ljuset därborta att jag kände mig som den värsta skagenmålare. Tyvärr har jag inte någon vidare kamera för att återge detta. Hoppas ändå att ni kan se lite av ljusmagin dessa härliga junidagar.


Uppe vid CapeSpear

Mittemot skymtar StJohns och där anar man Signal Hills
tornlika silhuett.
Det är en vid ljusblå himmel som möter ens blick en sådan här solig och molnfri dag. En dag när dimman håller sig på avstånd och man ser hur långt som helst. Vinden är fylld av svalka från det kalla blå havet och man får lust att dra ned luften i strupen och dricka den.
Signal Hill  
http://en.wikipedia.org/wiki/Signal_Hill,_St._John's   Signal hills höga kulle är belägen så att man har överblick över staden och dess hamn. Här utkämpades det slag som år 1762 tvingade fransmännen att ge upp StJohns till britterna. Tornbyggnaden stod klar år 1900.

Från Signal Hill har man en otrolig utsikt över staden.


På väg upp till utsiktplatsen passerade vi Quidividi. http://en.wikipedia.org/wiki/Quidi_Vidi

Här finns charmigt sliten bebyggelse och en vandringsled med blåhåriga amerikanska damer på, alla utan gångstavar men väl med glitterkeps. 

Om man tar en biltur längs kusten stöter man så här års ofta på isberg som skymtar fram mellan kullarna. Det här låg och flöt någonstans i närheten av Ferryland.

Jo, det var en varm och skön dag, med solglitter i vattnet. Fast man
blir liksom av med det värsta badsuget när man ser isbergen därute.

och det är så blått

Här är isen på väg in mot den lilla staden

Bästa hälsningar till er alla. Återkommer med lite mer utsikt senare. Men först en middag här hemma i byn och sedan lite sortering av midsommarens tvätt, och foton.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar