måndag 19 november 2012

Från måsar till katedraler ( Eller på flykt från litteratursociologin)

Egentligen har jag inte tid att blogga. För jag läser Kreativt skrivande på distans och då måste man plugga.
Men min hjärna vill helst syssla med fantastiska fantasier och uppdiktade karaktärer och den blir så uttråkad att den vissnar när den måste läsa litteratursociologi och genushistoria. Inte för att det är något fel på ämnena i sig, de är nog så intressanta, och viktiga. 
Idag tänkte jag att den tur med bussen och lite luft skulle friska upp hjärnvindlingarna så pass att de skulle vara tjänstvilliga nog att låta mig få till ett pm till uppsatsen vi ska skriva.
Abbe som skulle handla ett par julklappar att skicka till Sverige följde med.

Det var minus fyra och strålande sol i StJohns idag och himlen var så blå att det gjorde ont.
Vid hamnen satt måsarna med näbbarna vända mot solen.


En knasig svenska som gått och längtat efter kyla ett tag,
Några minus och sol, perfekt! 
Man har nästan glömt bort att den här sortens parkeringsmätare 
finns. Ser ni Abbes ansikte i glaset? 

Här är Crafts-council.
Hm...få se nu...vad ska vi gå på?
En gränd med färg.
Morgonsol genom Anglican Church.
Här är Basilikan, utanför den kliver vi på bussen.
(Basilika of Stjohn the baptist.)
Det ser så kul ut med det vita trähuset framför det stora Museet. 
Stilarna skiljer en del.
Nytt och gammalt, trafik och natur. Allt i en salig röra. Rätt fint tycker jag.
Men visst lockar de norrbottniska skogarna ändå...
Nåväl, det hinns med snart nog. Ha det gott alla!




2 kommentarer:

  1. Bra för oss att du smet från dina måsten o bloggade lite. Tittar in ofta för att se hur ni har det :-)
    Kram// Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Kul att du tittar in. Jag tittade in på din blogg idag. Barnen är så söta när de gör chokladbollar:) Kram!

      Radera