fredag 15 februari 2013

Åtta dagar i New York del 4 (Madame Tussauds)

Madame Tussauds, vad ska man säga om det. En turistfälla såklart!
Dockor av kändisar...Hur kul är det?
Svar; Jättekul. Det är liksom någonting med det surrealistiska i alltihop som gör att man släpper garden och blir barnsligare än vanligt. Nu gäller ju det inte bara mig för jag är barnslig jämt...Men...folk skrattar. Fotar sig i löjliga poser med Brangelina och Johnny Depp och skickar kameran till okända för att få bättre bilder.
Dock är det ofta fullpackat med folk och ett bra tips för att man faktiskt ska komma åt att se dessa stela kändistyper, kan vara att försöka pricka in en lite udda besökstid. Vi var där just vid öppningen på söndagsförmiddagen.

She´s giving you the eye...
Jerry Lee Lewis.
Populäraste paret? Jag tror åtminstone att herrarna Pitt och 
Depp kan tävla om första platsen "Flest klängande brudar"
Angelinadockan var mycket vacker, men jag såg inga grabbar som
klängde på den :)

Back to the 60´s. Jag tycker Paul ser lite stel ut...

En utställning om killarna som byggde staden passar fint för en vilostund
Ett tips!
Historiken kring Madame Tussauds, och Madame själv är mycket intressant.
Hon arbetade som hushållerska hos en doktor som var framstående i vaxmodellering.
Han lärde upp henne och hon gjorde sin första vaxfigur av Voltaire 1777.
Under franska revolutionen modellerade hon prominenta personer som fallit för bilan.
1835 hade hon flyttat till London och öppnat sitt museum. Läs mer här; http://en.wikipedia.org/wiki/Madame_Tussauds

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar