onsdag 12 november 2014

Nisses kungliga kaka (perfekt til advent)

Vi hörde på radion att det var chokladens dag.
"Då måste vi baka sa Nissen. Nåt med choklad i."
"Du får bestämma" sa jag.
"Jag ska ha pepparkaksfil i för det gillar jag, sa Nissen."
"Ok", sa jag. För fil gör kakor saftiga.
"Och chokladen", påminde Nissen."Den är viktig."
"Vi har bara romerska bågar" sa jag, "från blandgodispåsen".
"Det blir perfekt" sa Nissen.
Och det blev det.

och just ja, vi strödde lite kanel på toppen också innan vi gräddade.
 
Sedan sa Nissen att det var den godaste kakan han ätit och nog borde man i alla fall skicka receptet till kungen så han kunde baka sig en egen.
"Jag vet inte om kungen bakar" sa jag.
"Det är klart att han gör" sa Nissen." Varför skulle han inte göra det?"
 
Receptet är;
(Till kungen och andra)
Två ägg och två deciliter socker, vispas pösigt.
Två och en halv deciliter vetemjöl special,
två teskedar bakpulver och en matsked vaniljsocker röres ned.
Sjuttiofem gram smält smör och
en och en halv deciliter pepparkaksfil blandas ned.
Kasta i en en handfull ljusa romerska bågar i bitar.(apelsinchoklad)
 
På ett ungefär alltså, för vi mätte inte så noga.
 
Grädda i 180 grader tills den är klar.
 
Fika och njut!
Ha en underbar dag, var ni än är!
All the best!
/T
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar