fredag 10 februari 2012

Rött hår och Tori Amos - I'm on Fire


Vad drömde du om när du var yngre? Vad ville du bli?
Jag ville bli rödhårig och stå barfota på bergstoppar.
Eller skyskrapor, med vinden i ansiktet.

Jag ville resa runt jorden, tillsammans med någon genom vars ögon jag kunde se världen
Någon som kunde se det jag såg.

Jag ville simma, flyga och bara sitta stilla vid havet och lyssna på vågorna.
Stå mitt ute på en vinpinad hed och bara andas, eller på kalfjället.

Jag ville gå på museer, lyssna på opera och fascineras av balett.
Måla stora tavlor och skriva böcker som folk skulle tycka om.
och så ville jag ta hand om de som ingen tog hand om. 
Hjälpa dem att hitta sin egen bästa glädje.

Jag var den där tysta ungen som gick omkring här ute i byn och brann som en liten fyrbåk.
I smyg.

Nu är jag fyrtiotre och undrar emellanåt om jag har tagit den där ungen i mig på allvar tillräckligt ofta. 
Jag lyssnar på henne nu nämligen.
Jag tror inte att det är bra att kväva det där levande barnet vi alla har inom oss.


Jag gör upp eld i kökspannan, och väntar på kaffedoften.
Det är fredagsmorgon i byn.

Tori Amos har rött hår, och hon är "on fire"


Ha en bra fredag under solen/ T

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar